De Cygnus was in de loop der jaren aangepast aan de gebruikers. De kluiverboom had plaatsgemaakt voor een rolfok, en er is een stuk van de mast verwijderd, inclusief zalingen. Eén van de zalingen is gebruikt om de helmstok te maken. Die is dus niet meer te herstellen.

Wat wel te herstellen was is de kluiverboom. Die hebben we vrij snel weer gemonteerd, de rolfok ligt in de garage. Gelukkig waren wel alle zeilen bewaarde gebleven en in goede staat. We gaan er van uit dat we in de lente ook de rolfok weer kunnen monteren, zonder de kluiverboom te verliezen.

We wilden graag van de helmstok naar een hydraulische stuurinrichting. Dat werd een bijzonder avontuur. Na de nodige onderzoeken over de benodigde spullen (liefst gebruikt) had ik een prachtige Morse stuurpomp op de kop getikt, zonder cilinder. Twee weken later kreeg ik de kans een complete stuurset van Vetus over te nemen die uit een catamaran was gehaald. Alles erop en eraan. Nou ja, kopen dan maar. Beter mee verlegen dan om verlegen, zeg maar. Omdat ik aan mijn hand geopereerd werd kwam ik er nog niet aan toe de zaak te installeren. Eerlijk gezegd was ik er ook wel wat huiverig voor. Gaten boren in de boot.. brr…. Wat ik wel zag is dat een stuurcilinder makkelijk te monteren was, alsof de boot voorbereid was, of er al in had gezeten.

Met een herstelde hand en een overcomplete stuurinrichting wilde ik bijna aan het avontuur beginnen toen ik een appje kreeg van de vorige eigenaar. Die meldde dat hij aan het opruimen was en de originele stuurinrichting weer had gevonden. Of ik er belang bij had, dan kon ik hem ophalen.

En toen had ik bijna drie stuurinrichtingen.

Afijn, de originele stuurinrichting staat weer op de Cygnus, een nieuw kompas voor op de stuurkolom is besteld. De spullen die ik over heb zal ik binnenkort weer te koop zetten. Al baal ik ervan dat de Morse stuurpomp niet past in de originele stuurkolom.

Ondertussen heb ik ook de elektra aangepakt. Een nieuw paneel voor de instrumenten en de Cygnus is nu uitgerust met AIS, wat betekent dat niet alleen wij andere boten met AIS in de buurt zien, maar de Cygnus ook te volgen is via bijvoorbeeld de website van Marine Traffic.