Tesla rijders zijn milieuvervuilers. Ja, nee, niet zelf natuurlijk! Dat laten die batterijlegers over aan anderen. Dat doen zij deels zelf, maar voornamelijk via hun Grote Groene Roerganger Elon Musk; de rijkste man op aarde, en een heel smerig mannetje.
Even rekenen
Om te beginnen maken we een rekensommetje om helder te maken waar we het over hebben. Een beetje Tesla (model S) kost een slordige € 90.000. Best een beetje geld, maar niet genoeg om de kosten te dekken. Om een Tesla kostendekkend te maken is namelijk meer geld nodig. In 2020 werden 500.000 Tesla’s verkocht. Tesla maakt verlies, een verlies dat gemaskeerd wordt door de verkoop van emissierechten, maar daarover later meer. Het resultaat van Tesla over 2020 was – na aftrek van de verkoop emissierechten een verlies van € 491 miljoen! De verkoopprijs van een Tesla Model S zou dus, even kort door de bocht, een slordige € 1000 omhoog moeten om winst met de verkoop van auto’s te boeken.
Vuile winst op schone auto’s
Die € 1000 die boven op de prijs van een Tesla zou moeten is precies datgene wat een Tesla net zo smerig maakt als die dikke diesels waar de beetje zichzelf respecterende leaserijder zo graag mee over straat gaat. Immers, die vervuilende uitstoot die de Tesla niet heeft (waar je ook je vragen bij kunt stellen, maar dat later) wordt nu uitgestoten door de auto’s van Fiat/Chrysler.
Het is nog mooier
Voor een Tesla betaal je geen BPM. Ook de Motorrijtuigen Belasting (MRB) hoef je als Tesla rijder niet af te dragen. Daarmee is Tesla rijden dus uitermate aantrekkelijk voor hen die een vervoermiddel van bijna een ton euro’s kan betalen. Zo rollen de Tesla rijders. Bakken belasting voordelen, het imago van een ‘groene’ rijder en goedkope energie. Allemaal mogelijk gemaakt door de vieze diesels van Fiat.
De drijfveren van Elon Musk
Dat Elon Musk een Grote Groene Ridder is die vecht voor een betere, schonere wereld ga je mij niet wijsmaken. Natuurlijk kun je stellen dat Tesla enorme kapitalen nodig heeft om schonere, duurzame automobielen te ontwikkelen. En dat de kosten voorgaan op de baten. Helemaal waar, bestrijd ik niet. Echter, Elon Musk pakte wel een bonus van € 267 miljoen. Dan is het niet gek dat je emissierechten moet verkopen om de aandeelhouders tevreden te stellen (die dit momenteel niet echt zijn overigens).
Als Elon Musk werkelijk de wereld zou willen verbeteren door de ontwikkeling en verkoop van elektrische auto’s dan heb ik nog wel een tip. Koop die emissierechten zelf op meneer Musk! Met een geschat vermogen van € 188 miljard (!) kun je best een paar keer een bonus missen. Koop in plaats daarvan zelf die emissierechten op zodat ook fabrikanten als Fiat gedwongen worden schonere auto’s te bouwen. Emissierechten hebben en ze NIET gebruiken en NIET verkopen. Dat maakt de wereld pas groener!
Tot slot
Zoals eerder in dit stuk aangekondigd nog even wat over de productie van elektrische auto’s zelf. Een elektrische is minder vervuilend dan een benzine of dieselauto. Maar, het is niet terecht een een elektrische auto milieuvriendelijk of klimaatneutraal te noemen. Dat is niet waar. Bij de productie van de batterijen wordt veel CO2 uitgestoten, de banden en remmen veroorzaken net zoveel fijnstof als benzine of diesel auto’s. Pluspuntje, de accu’s van elektrische auto’s gaan bovenverwachting lang mee en het recyclen van de accu’s zal zeker een goede business worden.
Zeg het maar!