verkeershinder

Bij Huins. Het achterste bord stond er al, de rest is ‘extra’. Op de achtergrond de te vervangen abri.

Vrouw Quest vroeg zich een week geleden af of deze kruising op de N359, net als de kruising bij Hilaard, ook een klaverblad krijgt met zo’n kekke tunnel. (Kost een paar centen, en een jaar of twee verkeershinder, maar dan heb je ook wat.)
Maar nee, dat is niet zo. Er worden nog wel kruisingen aangepakt op de route Balk – Leeuwarden, maar niet deze. Deze kruising veranderd niet.
Er wordt een nieuw bushokje geplaatst.

Het is de idiotie ten top. Vanwege het vervangen van een bushokje, of ‘abri’, wordt een heel circus rond een kruising opgebouwd. Uiteraard, zoals dat gaat in Nederland, niet alleen op de dag dat het bushokje daadwerkelijk wordt vervangen, nee, reeds een week voor deze heugelijke gebeurtenis is het feest. Er komen nieuwe borden, héél veel borden. Al vanaf een kilometer voor de kruising. En natuurlijk op 500 meter. En nog eens op 250 meter. Vlak voor de kruising zelf wordt nog eens extra uitgepakt. Daar worden VERLICHTE borden geplaatst. En niet zomaar verlicht, nee, die borden LICHTEN OP WANNEER JE ER BIJ IN DE BUURT KOMT!

En wat staat er dan op al die borden vraag je je dan af? Nou, op die nieuwe borden, die soms geplaatst zijn naast de reeds bestaande borden, staat dat je er maar 70 kilometer per uur mag rijden! Je mag er dus geen 130,  geen 120, geen 100 of 90. Nee, slechts 70!! Dat je het even weet!
En nu wil jij natuurlijk weten hoe hard je daar dan voor het project ‘vervang-een-abri-in-twee-weken’ mocht rijden.
Nou, gewoon. Ook 70 dus.
Meen je niet.
Ja, dat meen ik wel.

De wijze waarop in dit land wordt omgegaan met wegwerkzaamheden is bij vlagen gekmakend. Wekenlang worden rijstroken afgesloten zonder dat er ooit iemand ook maar in de verste verte lijkt te werken. Kilometer na kilometer snelweg wordt versmald omdat er een meter vangrail wordt gerepareerd. Derde rijstroken die dicht gaan omdat, tja waarom eigenlijk? Omdat ‘het minder druk is’?
De logica ontgaat mij volledig.
Alsof de brug open blijft omdat er volgende week weer een boot langskomt.
Of de winkel die vrijdag gesloten is omdat hij niet meedoet aan de koopzondag.

Is dit alles pure ambtenarij en doorgeschoten regelgeving? Of zit het anders? Wordt er misschien wel door iemand veel geld verdiend aan deze onzin?
Het doet mij denken aan een project voor een ‘Eekhoornbrug‘ in Den Haag. Geen eekhoorn die de brug overgaat. Geen natuurbeschermer die het nut er van ziet. Geen doodgereden eekhoorn die maakte dat er een actie op touw werd gezet.
Wel een slimme aannemer met goede contacten en een goed verhaal.

verkeersbordenWie weet eigenlijk hoe in wegwerkersland de hazen lopen? Wie bedenkt al die regels? Wie lobbyt er zo hard voor méér borden, méér en vooral langere afzettingen?
Wie is er toch zo vreselijk begaan met de veiligheid van onze dierbare vriend, de wegwerker?
Of, laat ik de vraag anders stellen: wie levert eigenlijk al die pionnen, al die borden, al die rijdende afzettingen en al die koffiedrinkende menskracht?
En huur je die dan per bord, per dag?

Of ben ik nu cynisch?

burgwerderhoek

En weg is je abri…twee dagen geen bushalte.

P.s. Mijn kinderen moeten 2 dagen of naar Bolsward of naar Wommels fietsen om naar school te komen. De bus stopt dan namelijk dan niet in Burgwerd. Waarom?
Nou ja, omdat de abri daar vervangen moet worden!!