Florida is eigenlijk één groot bejaardencentrum. Het RV Resort waar we vandaag verblijven is het ultieme bewijs daarvan. “Dit zou wat voor je moeder zijn”, glimlacht M. “Die dames hier hebben het wel goed zo.” En zo is het. ’s Morgens eerst even een half uurtje aqua joggen, dan een tijdje aan je nagels laten frunniken, daarna is het tijd voor koffie met gebak, vervolgens ergens lunchen en dan de rest van de middag – met een glas witte wijn in de hand – je door opa in een golf-cart over het resort laten rondtoeren. Oudere dames met jong haar en een gebruinde huid. Keurig opgemaakt en allemaal even ‘happy’. Het leven in Palm Beach Florida is goed, als je je het kunt veroorloven. De politie rijdt hier in Ford Mustangs, of – in hagelwit overhemd – op een glimmende Harley Davidson. De reclameborden langs de kant van de weg zijn van makelaars, banken, kunstgebittenbakkers en borstimplantaat verkopers. Naast de supermarkt vind je de masseur, de nagelstudio, de kapper en een keur aan goede restaurants. Hier geen Burger King, Mc Donnalds of KFC maar Luigi’s Italian Steakhouse. Alles hier is positief. Van Marlboro ga je hier bijvoorbeeld helemaal niet dood, er zijn alleen wat eigenwijze chirurgen die zeggen dat je ook met roken kunt stoppen. Als je hier in een supermarkt rondloopt dan is het bijna niet te geloven dat de gemiddelde Amerikaan veel te zwaar is. Alle verpakkingen schreeuwen dat het product ‘light’ is, of geen vet bevat, of geen cholesterol, geen suiker of meer dan uitstekend past in een gezond dieet. Overal schijnen extra vezels in te zitten en bijna alles bevat essentiële vitaminen. Hier geen verpakkingen met waarschuwingen wat je overkomt als je het product nuttigt, nee, hier schreeuwt de verpakking dat je de dood in de ogen kijkt als je het product niet direct en in grote hoeveelheden tot je neemt. Boter schijnt hier overigens absoluut ‘not done’ te zijn. Veel gevaarlijker dan roken of met wapens rondlopen. In de schappen staan tientallen pakken en kuipen met smurrie wat wordt aangeprezen met slogans als: ‘I can’t believe it’s not butter!’
Ik ben zo geïmpregneerd met de positieve uitstraling van Florida dat ik het risico toch maar neem.
Zeg het maar!