Gisteren keek ik naar het NOS journaal dat op opgewekte toon melding maakte van het feit dat de KPN de komende jaren 25% van haar personeel gaat ontslaan. De reden hier voor is, volgens het NOS journaal, dat door ‘ons onverwacht veranderde belgedrag’ de KPN erg veel inkomsten misloopt.
Zo nam het SMS verkeer in maart met 10% af. Ook zijn wij allemaal onverwacht en resoluut overgestapt naar smartphones en gebruiken allemaal ping en WhatsApp.
De nieuwe ‘maatpakker’ Eelco Blok (dank @JosvanOosten) deelde nuchter mee dat het voor hem ook niet echt leuk was om zo te starten bij de KPN maar ja: ‘A man’s gotta do what a man’s gotta do!’

Ehh, even hoor.
De KPN, één van de top-3 telecomaanbieders van Nederland, die KPN zag niet aankomen dat wij massaal smartphones zouden gaan gebruiken? Die KPN, met 3,235 miljard omzet in het 1e kwartaal van 2011, kon niet voorzien dat internettoepassingen een vlucht zouden nemen ten opzichte van SMS?
Meent de KPN dat nou werkelijk?
Als dat zo is, meneer Blok, zou u dan eerst de volledige top van die firma niet eens de straat op schoppen?
Wat zijn dat voor koekenbakkers in de top van uw bedrijf??

Maar goed, nog even hoor.
Ik lees hier dat er ook hele andere ‘tegenvallers’ zijn. Zoals – 700.000 prepaid klanten, 98.000 vaste lijnaansluitingen verloren, aansluitingen breedband omlaag van 2,576 naar 2,569 miljoen, – 7000 digitenne aansluitingen. En ook de zakelijke markt boekte 7,2% minder omzet.

Ook altijd weer grappig vind ik berichten als deze (Emerce):

De nieuwe digitale communicatiemiddelen, waaronder ook apps als die van Hyves en Facebook, zorgen er tot KPN’s verrassing voor dat klanten iets minder vaak gaan bellen. Gevolg: die klanten gaan minder vaak over de limieten van hun belbundels heen, wat doorgaans duurdere belminuten zijn.

We gaan dus minder over onze grens heen, dus moeten we meer gaan betalen.
Dat is dus zoiets als hogere bekeuringen krijgen omdat je minder overtredingen maakt.
Maatpakken; een mooi werkwoord.