Ondernemers snappen helemaal niets van Twitter

Wat zegt u? U vindt dat een nogal ‘boude’ uitspraak? Dat was ook de bedoeling. Een boodschap moet de ontvanger namelijk prikkelen, anders is deze niet bereid te luisteren.
En deze titel prikkelde, want u bent hier.
Dagelijks melden zich nieuwe ondernemers als volger van mijn account. En net als 95% van alle folders die ik in de bus vind negeer ik hen, omdat zij mij simpelweg helemaal niets te melden hebben.

De kracht van Twitter is beperkt tot de reikwijdte van de boodschap
Een boodschap via Twitter, de ‘tweet’, wordt in eerste termijn ontvangen door de Twitter gebruikers, de ‘tweeps’ die de zender van die boodschap volgen.
Dus: wanneer ik 500 volgers heb op mijn account dan heeft mijn boodschap, in eerste termijn maar ook slechts in potentie, een bereik van 500 ontvangers.
Slechts in potentie? Jazeker. De meeste van uw volgers volgen namelijk veel meer tweeps en zagen uw boodschap niet, waren op het moment dat u uw boodschap verstuurde niet online, plaatsten u op lijsten waar zij op dat moment niet naar keken of volgen u alleen maar omdat u hen volgt.
Op enig moment 10% van die volgers bereiken is al een optimistische schatting.

Dus ik moet op jacht naar volgers?
Echt niet. U kunt net zo goed 100.000 folders laten drukken en verspreiden in Utrecht, voor uw slagerij in Leeuwarden. Het is totale onzin.
U heeft veel meer aan de interactie met, en de belangstelling en de sympathie van 500 volgers, dan 50.000 volgers waar u geen contact mee heeft.
Twitteren is iets anders dan folderen, als je er tenminste succesvol in wilt zijn.

Ja maar, met 500 volgers bereik ik toch niemand?
Jazeker wel. Als u maar verbinding maakt met die 500 volgers!
De kracht van Twitter is het rechtstreekse contact, het persoonlijke contact. Twitter is een podium waar niet alleen uw onderneming, maar juist u, de ondernemer zich profileert. Wat motiveert u, wat houdt u bezig, wat is uw streven, wat zijn de ontwikkelingen in uw branche, hoe combineert u werken en leven, kortom: wie bent u?
Niet alleen zult u hierdoor meer volgers vinden en binden, uw onderneming krijgt een gezicht en uw berichten de aandacht.

En wat levert die aandacht van volgers mij nou helemaal op?
Als u het een beetje gedoseerd doet veel meer dan u zou verwachten. Ik wil dat illustreren met een voorbeeld.

@Esther_305 is de ondernemer achter Trace Recruitment. De tweep @esther_305 beschreef ik al eens in dit profiel (wellicht handig om even te lezen wanneer u onbekend bent met haar). @Esther_305 heeft zo’n 1250 volgers. Dus, volgens mijn eerdere uitspraak, zal zij in de regel niet meer dan 125 mensen bereiken met een bericht.
Toch wel.
Wanneer @Esther_305 namelijk tussen al haar persoonlijke berichten door een oproep doet voor Trace Recruitement (bijvoorbeeld: kandidaten gezocht) dan vraagt zij om een ‘retweet’. En @Esther_305 krijgt die retweet. Haar oproep voor nieuwe kandidaten heeft dan ineens een potentieel bereik van de optelsom van alle volgers van alle retweeters. En dat kunnen er zomaar 10-, of 20.000 zijn. @Esther_305 onderhoudt via Twitter het persoonlijke contact dat nodig is om het zakelijk voor je te laten werken.

(Het is niet zo dat ik u probeer te vertellen dat u het als @Esther_305 moet gaan doen, het gaat er om dat u begrijpt dat het domweg folderen via Twitter niet gaat werken.)

Huh? Een retweet?
Een retweet is het opnieuw plaatsen van een bericht van een ander. U stuurt een bericht, ik volg u. Ik vind dat bericht interessant genoeg om ook aan mijn volgers te laten zien, dus ik verstuur dat bericht ook aan hen, namens u.

Dus de retweet vergroot de reikwijdte van mijn bericht?
Ja, maar een retweet doet meer. Een retweet brengt niet alleen uw bericht onder de aandacht van Twitter gebruikers die u anders niet bereikt, het brengt ook uw account onder de aandacht van gebruikers die u nog niet volgen. Daar zitten altijd gebruikers onder die interesse in u en uw diensten of producten hebben en die u, nu ze weet hebben van uw account, wellicht gaan volgen. Een retweet kan werken als een sneeuwbal.

Ja, leuk hoor. Maar hoe meet ik dat bereik?
Daar zijn instrumenten voor. Zelf gebruik ik onder andere Klout, maar er zijn er meer. Klout meet niet alleen de reikwijdte en het aantal retweets, Klout beoordeelt dat ook met een cijfer (de Klout score) en classificeert ook. En hoewel ik niet geloof dat Klout daar helemaal precies in is, Klout geeft u wel een mooi beeld hoe uw account zich ontwikkeld en hoeveel mensen u bereikt.
Dus of uw inspanningen resultaat hebben.

Dus Twitter vraagt een strategie?
Ja. Ook Twitter is een instrument, een medium dat u kunt inzetten om meer mensen te bereiken en te interesseren voor uw producten en uw diensten.
En als is uw product niet zo uniek, dan nog kan Twitter een positieve invloed hebben.
Maar dat vraagt wel een plan, een strategie.
Een Twitter account vraagt geen bedrijfslogo, maar een identiteit.

En dat gaat altijd op?
Nee, natuurlijk niet. Als de directeur van Unilever gaat Twitteren en een aardige vent blijkt te zijn zal ik echt niet meer Unox worsten gaan kopen.
En een persbureau heeft uiteraard volgers die geïnteresseerd zijn in persberichten, hoe de koffie hen daar smaakt boeit helemaal geen enkele volger.

Ok, account, identiteit en strategie. Dat was het?
Nee. Er is nog veel meer over Twitter en de inzet van Twitter te vertellen. Hoe vindt u het juiste publiek, wat kunt u met hastags (#), wat is het nut van lijsten, hoe maakt u een goede bio, welke avatar kiest u, hoe gebruikt u speciale programma’s en websites en meer, veel meer.
Te veel om hier in één stukje te beschrijven.

Dus? Wat moet ik nu doen? Hoe kan ik Twitter inzetten voor mijn onderneming?
Wat u in ieder geval niet moet doen is iets als een ‘Twitter Abonnement‘ afsluiten. Dat is – in mijn optiek – volkomen kansloos en weggegooid geld.
Als u echt eens over de inzet van Twitter voor uw onderneming wilt brainstormen en daar stimulerende input bij kunt gebruiken dan stuurt mij gewoon een e-mailtje.
Ik weet bijna zeker dat ik u aan goede ideeën kan helpen of uw eigen ideeën kan helpen ontwikkelen.

2 Reacties

  1. Berend gaat in de Twitter-merk-op-poten-zet-Business?

Zeg het maar!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.