Vandaag voor het eerst gezien, via @molovich, de ‘Promoted Trend’. De ‘Promoted Tweet’ zag ik een tijdje geleden al eens voorbij komen.
Wat zijn ‘Promoted Tweets’ en ‘Promoted Trends’ eigenlijk, hoe werkt het en moeten wij het vrezen?

Om te lezen wat Twitter er zelf over zegt kijkt u op deze FAQ pagina van Twitter.

Wat ik er van begrijp drukt Twitter ons voornamelijk op het hart dat voor deze advertenties dezelfde regels gelden als voor andere tweets en trends.
Zonder interactie, dus zonder reply’s en retweets of activiteit rond de trend sterft de advertentie heel snel weer uit.
Ofwel, Twitter doet ons willen geloven dat de advertentie zelf moet bewijzen van nut voor de gebruiker te zijn, anders is hij zo weer verdwenen. Net als iedere andere tweet of trend.
Eenvoudig gezegd helpt Twitter tegen betaling een tweet of een trend een ‘eindje op weg’, hierna moet de inhoud op een natuurlijke manier zien te overleven.

Wanneer Twitter dit kan waarmaken dan lijkt het mij een krachtige, gerichte en effectieve manier van reclame maken (en ontvangen).
Veel beter te pruimen ook dan al die andere pogingen van tweeps om je via TweepHopper acties en DM-spam je te interesseren voor producten en diensten.

Er staan wel een paar regeltjes op de FAQ pagina van Twitter die het voor mij de moeite waard maakt de ontwikkeling scherp te blijven volgen:

‘we plan to allow Promoted Tweets to be shown by Twitter clients and other ecosystem partners and to expand beyond Twitter search, including displaying relevant Promoted Tweets in your timelines in a way that is useful to you.’

Vrezen doe ik de ontwikkeling vooralsnog niet.