sigaar

Een simpel commercieel gegeven: een onderneming levert een product of een dienst, de afnemer betaalt een prijs die maakt dat de ondernemer winst op zijn product of dienst maakt.

Het kan heel veel ingewikkelder natuurlijk, dan heet het ‘economie’. De onderneming maakt op haar diensten of producten een marge waar, na aftrek van heel veel kosten, een netto winst van overblijft. Die winst moet ‘gezond’ zijn, anders ben je niet interessant voor de bank, voor investeerders, voor aandeelhouders, personeel en klanten. Ja, lieve rode leesvriendjes, ook klanten met verstand willen dat de leverancier een gezonde winst maakt. Dat heeft met continuïteit te maken. De onderneming zal er alles aan (moeten) doen om die gezonde winst te behalen en te behouden. Zo werkt dat in ons westerse systeem. Daar hebben wij met z’n allen voor gekozen.

Vanmorgen werd op het NOS Journaal en het RTL 4 Nieuws breed uitgemeten over het feit dat de PVDA een meerderheid heeft gevonden om ‘ergernis nummer 1’ (??) uit te bannen. We gaan per minuut betalen in parkeer garages. Ja, ja mensen. Per minuut. Niet per dag, dagdeel, uur of kwartier, nee: PER MINUUT!!!! Want, zo wordt uitgelegd, nu betaalt het arme, brave stemvee gemiddeld wel 40% te veel. Schandelijk, bizar, oneerlijk, verwerpelijk, krankzinnig, afschuwelijk, willekeurig en verachtelijk. Dit kan niet, in een rechtstaat. Je betaalt voor wat je gebruikt. Godverdomme. En de PVDA, de Partij Van Alle werkeloze Arbeiders gaat deze kronkel rechtbuigen.

Even terug naar de simpele economische wet die stelt dat een onderneming een gezonde winst wil, zal en moet maken om als onderneming te overleven (in een crisis bijvoorbeeld). Als de gemiddelde parkeerder 40% teveel betaalt voor het stallen van zijn auto dat gaat deze maatregel de parkeergarage als onderneming dus 40% omzet schelen. Wat dat betekent voor de winst laat zich raden. Ik zou wel eens willen weten hoe de briljante koppen van de PVDA de parkeertoekomst zien. Hebben zij visioenen van jubelende automobilisten die huilend van dankbaarheid de parkeergarage uitrijden op weg naar het aanvragen van het lidmaatschap der PVDA? Of zouden er ook mensen rondlopen die zich realiseren dat dit betekent dat de parkeertarieven omhoog gaan? (Persoonlijk schat ik met een procent of 40.) En als een tarievenverhoging wordt tegengehouden door een wet of maatregel gaan straks de parkeergarages failliet. Worden nieuwe parkeergarages niet afgebouwd. Worden plannen voor het ontwikkelen van parkeergarages in een diepe lade gestopt.

Dit is een sigaar uit eigen doos. En niet eens eentje die je op kunt roken, want hij is zeiknat van de regen.

Oh ja. en dat onze regering volgens een Nobel prijswinnende econoom dit land he-le-maal kapot bezuinigd, hoef ik je niet te vertellen, dat lees je op Geen Stijl.