7 Eigenwijze TwitterTips van Berend Quest

Vandaag zag ik weer eens een lijstje langskomen met ‘TwitterTips’. Deze keer waren het er 50.  Zij zijn van Chris Brogan en hij noemt het zijn ‘50 POWER TWITTER TIPS‘. En hoewel er een hoop bruikbare tips tussen zitten vindt Berend Quest het maar niks. Het gaat er volgens Berend Quest namelijk niet om HOE je Twitter gebruikt, maar of je zelf weet WAT je met Twitter wilt, en of je in staat bent je Twitter account daarmee in overeenstemming te brengen.

Met Twitter bouw je een netwerk op. Hoe dat netwerk er uit moet zien en wie daar in past is aan jou.
Het plezier dat je beleeft aan Twitter wordt voor een groot deel bepaald door het beantwoorden van de vraag of de tweets die jij langs ziet komen overeenkomen met jouw interesses en, net zo belangrijk, of jouw boodschappen worden ontvangen door het publiek waarvoor je ze schrijft.

Waar de meeste TwitterTips gaan over het bereiken van een zo groot mogelijke reikwijdte wil Berend Quest u wat tips geven die u wellicht een beetje kunnen helpen om een zo passend mogelijk Twitter netwerk op te zetten.
Twitter is -voor verreweg de meesten van ons- namelijk geen werk, het is gewoon fun.
En dat moet het vooral ook zijn: een leuke manier om jezelf te uiten en te communiceren met anderen.

  1. Vraag je af wat je wilt met Twitter
    Het antwoord op de vraag wat je precies wilt met Twitter kan je helpen het juiste netwerk te creëren. Met wie wil je graag in contact komen? Van wie wil je tweets lezen? En uiteraard, wie en wat zoek je nu juist niet?
  2. Laat zien wie je bent en wat je wilt
    De Twitter homepage bevat, zo noem ik het maar even, je CV. De avatar, de bio, je achtergrond, de opmaak en de statistieken (Followers, Following en Tweets) zijn het uithangbord voor de buitenwereld. Dit ben ik, dit wil ik en zo doe ik dat. Gebruik die kans!
    Vertel in je bio wie je bent, wat tweeps van je mogen en kunnen verwachten, wat je belangrijk vindt en waar het je om gaat. Maak wat moois van die avatar. Gebruik een achtergrond die past bij wat je wilt uitstralen. Het zal je allemaal helpen om de juiste tweeps te vinden om een netwerk mee op te bouwen en te onderhouden.
  3. Zoek tweeps die er voor jou toe doen en volg hen
    Voorbeeld: Wil je graag in contact komen met mensen uit je eigen omgeving? Zoek dan eens een krant, een radiostation of ander lokaal fenomeen dat actief is op Twitter. Dan heb je de grootste kans om onder de volgers van dat account tweeps te vinden die ook uit jouw omgeving komen. Volg hen en je hebt een begin.
    Zo kan het ook met iedere andere interesse. Je zoekt Ajax fans? Laat Twitter eens filteren op #ajax en gegarandeerd dat je binnen een dag een heleboel Ajax fans kunt gaan volgen. Als dan ook nog in jouw bio te lezen is dat jij Ajax fan bent, dan komt het echt wel goed.
  4. Niet terug gevolgd worden is iets anders als ‘genegeerd’ of ‘buitengesloten’ worden
    Je wordt door tweeps gevolgd die jouw tweets interessant en/of boeiend vinden of waarmee je inhoudelijke dialogen aangaat die jou voor die tweep de moeite waard maken. De reden die iemand heeft om je wel of niet te volgen is geheel aan die persoon zelf. En daar hoeft geen verantwoording over te worden afgelegd. Je mag best vragen om gevolgd te worden, maar zeur er alsjeblieft niet over.
    It’s all in the game. Je zeik- en zeurtweets worden door heel veel anderen gelezen en ze helpen je niet.
  5. Meedoen is ook lezen
    Of, lezen is ook meedoen. Lees niet alleen tweets met als doel om er op te reageren. Lees ook als consument. Je leert er veel van en je leert er veel tweeps beter door kennen. Lees ook vooral dialogen tussen anderen, luister mee en bemoei je er vooral mee wanneer je iets aan de discussie toe te voegen hebt. 
  6. Don’t roll the dice, if you can’t pay the price!
    Het is niet heel erg moeilijk om volgers te krijgen. Mijn ervaring is dat een flink percentage van de tweeps die jij gaat volgen, jouw automatisch terug volgen. Maar, ‘ad random’ volgen heeft wel als consequentie dat je wellicht in een zaal met mensen zit waar je niet in wilt zitten. En dan kan Twitter hard zijn, heel hard.
    Berichten van 140 tekens laten weinig ruimte voor genuanceerde kritiek. Actie is reactie en wanneer je krachtige statements rondblaast in een zaal zonder medestanders, dan kun je krachtige en scherpe reacties verwachten.
    Beschouw dit als constructief. Al was het alleen maar om je te doen realiseren dat je wellicht je Twitter netwerk wat moet uitdunnen en wat andere wegen moet gaan volgen.
  7. De kracht en de zwakte van DM
    De DM is een prachtige manier om een e-mail adres uit te wisselen, of een telefoonnummer. Of een vraag te stellen die je liever niet publiekelijk stelt. Maar, je kunt je enorm zwak maken via DM. Klagerige DM’s over genegeerd worden bijvoorbeeld. Of DM’s die alleen maar kwaad spreken over een ander. Waak daarvoor. Twitter ontleent zijn kracht aan de openbaarheid, niet aan de DM.

1 Reactie

  1. Keep up the good #Twork!

    ;-)

Zeg het maar!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.